Tuesday 26 July 2011

Kanak-kanak Rakyat Malaysia Tanpa Dokumen Boleh Masuk Sekolah Kerajaan

Kanak-kanak yang status kewarganegaraannya tidak jelas namun salah seorang ibu bapanya adalah warganegara Malaysia boleh diterima masuk ke sekolah kebangsaan atau jenis kebangsaan.

Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong berkata perkara berkenaan telah menjadi dasar kerajaan sejak tahun 2008.

"Surat perkeliling bekas Ketua Pengarah Pelajaran bertarikh 11 Mac 2009 jelas mengenai perkara ini," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Khas Persekolahan Kanak-kanak Warganegara Malaysia Tanpa Dokumen di sini Selasa.

Beliau berkata dari tahun 2009 hingga tahun ini, Jabatan Pelajaran Daerah (PPD) Tawau telah merekodkan 105 kanak-kanak tanpa dokumen dan berstatus tidak pasti dan 94 orang daripadanya telah diterima masuk sekolah.

Katanya mana-mana pelajar yang berstatus tidak jelas dan dokumen mereka masih dalam penyiasatan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) juga boleh diterima sehingga keputusan muktamad dikeluarkan jabatan berkenaan.

"Komitmen yang diberikan oleh kesemua Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) dan Parlimen Kalabakan dan Tawau dengan PPD sangat positif dalam perkara pendidikan," katanya.

Turut hadir pada mesyuarat itu ialah Pembantu Menteri Kewangan Sabah yang juga Adun Apas, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, Pembantu Menteri Infrastuktur yang juga Adun Merotai Pang Yuk Ming.

Komen Anda

0 Responses to "Kanak-kanak Rakyat Malaysia Tanpa Dokumen Boleh Masuk Sekolah Kerajaan"